imieniny:    Dodaj do ulubionych    Startuj z nami

    SERCANIE W SIECI
    www.scj.pl
    Nasza Duchowość
    Nowicjat
    Seminarium
    Bracia Zakonni
    Duszapsterstwo Młodzieży
    Rekolekcje
    Misje Zagraniczne
    Wydawnictwo DEHON
    "Czas Serca"
    "Wstań"
    DPiP
    ZOBACZ
    Serwis e.kai.pl
    Wiadomości
    PAP
  
    REKLAMA

Wspieramy
Parafialny Zespół Caritas

NUMER KONTA:
12 8872 0003 0000 8572
2000 0010

BS OTMUCHÓW

    SONDA


Plan kościoła w Kałkowie. Lata 30-te XXw.

Poznanie swej historii jest bardzo istotne dla określenia indywidualnej czy zbiorowej tożsamości. Człowiek, który potrafi siebie regionalnie określić powinien posiadać pewną sumę wiedzy na temat swego regionu. Każdy z nas powinien wiedzieć dlaczego nazywa siebie Ślązakiem, Kaszubem czy Wielkopolaninem.

Przekonanie, że miejsce osoby jest w tym, a nie w innym regionie, ma swe głębokie uzasadnienie. Należy je nazwać, uświadomić i wydobyć. Jest to nie tylko powinność moralna, ale ważny faktor psychospołecznej stabilizacji dla poszczególnych jednostek. Nie przychodzi to samo i nie przychodzi to łatwo. Jest to proces trudnej, zaplanowanej i konsekwentnie realizowanej pracy nad samowiedzą i świadomością historyczną danej społeczności lokalnej czy regionalnej. Trudno bowiem wyobrazić sobie więź regionalną, czy też więź z małą ojczyzną, bez świadomości historycznej [D.Simonides].

Aby tradycja mogła być oceniana, selekcjonowana i przekazywana - szczególnie ta wydobywana często z zakamarków ludzkiej pamięci, z magazynów, strychów, ksiąg, rękopisów - musi być rozpoznana, udokumentowana, przechowywana i udostępniana. Fakty odległej przeszłości i dziedzictwo tego miejsca, z pozoru martwe, jest potencjalnym budulcem kultury, może ulec ponownej obiektywizacji, stać się czymś żywym dla zbiorowości lokalnej.

Kałkowska więź z historią sięgającą średniowiecza domaga się zrozumienia, a zarazem wielkiego poszanowania i przybliżenia. Zrywając ten jakże istotny dialog współczesny człowiek mocno zawęża perspektywę przestrzeni swego życia.

Historia miejsca, która tu się tworzy sięga swymi korzeniami wieku XI. Próba wejścia w ten czas i przestrzeń jest zarówno niezwykłą drogą do poznania tego, co "mówi" historia, jak i tego, co stanowi o teraźniejszości, którą przez setki lat tworzyli ludzie aż po dzień dzisiejszy.

Centralnym miejscem w historii, dzięki któremu pamięć może sięgać w tak daleką przeszłość i łączyć bogatą średniowieczną tradycję ze współczesnością jest miejscowy Kościół parafialny.

Źródłem wiedzy na temat początków powstania osady jest dzieło dr Josefa Hettwera, niemieckiego zakonnika i historyka sztuki, zatytułowane: Die Pfarrkirche in Kalkau , opublikowane we Wrocławiu w 1939 r. Dzieło to zawiera głównie wątki historyczne związane z miejscowym kościołem. Jest po części genealogią miejsca, która zawiera w sobie także opis wyposażenia wnętrza kościoła oraz charakterystykę dzieł sztuki znajdujących się we wnętrzu świątyni.

Miejscowość Kałków należy do jednej z najstarszych na ziemi otmuchowskiej . Dzieje tych ziem ściśle łączą się z bogatą tradycją Śląska, a szczególnie z historią Ziemi Otmuchowskiej i Ziemi Nyskiej . Śląsk, na obszarze którego kiedyś mieszkali obok siebie Łużyczanie, Polacy, Niemcy, Walonowie i Flamandczycy, posiada w swej kulturze wpływy wymienionych narodów.

Warto przypomnieć, że od powstania w X w. polskiej państwowości Śląsk był jej integralną częścią, aż do XIV w. Potem znajdował się raz pod wpływem czeskim, to przez długie lata habsburskim, wreszcie przez dziesiątki lat - pruskim, znów niemieckim, a część opolska do 1945 r. pod wpływem Trzeciej Rzeszy" [D.Simonides]. W wyniku tego powstała "swoista subkultura regionu będąca kompilacją cech rodzimych słowiańskich (polskich) i zapożyczonych" [L. Kozołub].


* e n g l i s h     

TEMPLARS IN KALKOW


The first mentioning about the village Kalkow is dated 1132. In the Church' summary after the visitation in XVII century we could find the description of the local history, which says that the church in Kalkow was built up by the Templars. The spoken tradition, very strong in the surrounding area, confirms all these information. One document in the archives of the Catholic parish says, that during the renovation of the church in 1822 the following sentence was uncovered:

A.D. 1132 sacra haec domus a templaris erecta 1153 consummata est

(In the year 1132 this House of God was built and in the year 1153 completed)

Because the above sentence was destroyed during the renovation it is impossible to determine its origin. The clue, however, that it has been restored few times could be the missing evidence that it must have been very old. Some historians have questioned the actual presence of the Templars in Silesia, because there are no more facts that could confirm it. The major obstacle was the lack of dates when it comes to their arrival. The year 1132 as the date of their foundation seems to be unbelievably early, because the Order was founded in 1119 in Jerusalem. The first proved presence of the Templars in Poland is believed to be 1153. Of course it does not mean that they could not arrive earlier.

The Templars have built relatively big church just on the border of the village, where it could have been considered as "amazingly massive and suspiciously protective" in this time and place. The church was first dedicated to St. George, which also points out to the military connection of the founders. If we would accept the concept of the presence of the Templars in Kalkow, we have to agree that they owned some farming of agricultural area nearby. Knowing how difficult it was to maintain the monastery life in such a small village we could suppose that they own much more somewhere else. It is very likely that few more villages might have been part of their foundation. The closest parish in Otmochow, however, belonged to the system of small "towns" which strengthened the southern border of the Silesian province of Poland.

The monasteries were the centers of the new cultural economy. The monks were teaching new techniques of agriculture, forestry, building of the dams, bridges and canals. They were the pioneers of using the natural resources for the industrial development.

When and why the Templars left the place we will never know, because of the very limited written documents on this subject. After their departure all their assets were given to the Church. The territory of Kalkow was decided by the curia of the bishop and the parish in Otmochow. Around 1200 the whole area had very few inhabitants and all the existing Polish villages where nothing more but places of rest for the travelers and their animals, and foundation for future growth for the local community.

Skocz do góry strony  

Wergiß nie die heimat wo Deine Wiege stand,
Du findest in der fremde fein zweites Heimatland


Nie zapomnij nigdy swojego domu,gdzie kołyska stała.
Nie znajdziesz w obcym kraju Twojej - ojczyzny




    MENU GŁÓWNE
    Strona główna
    Aktualności
    Położenie geograficzne
    Studia historyczne
         O. dr Josef Hettwer SVD
         Źródła drukowane
         II wojna światowa
         Poczta Polska
         Lata powojenne - PRL
         ZHP
         Przemiany demokratyczne
         Historia najnowsza
         Opracowanie  - NOWOŚĆ
    Socjografia miejsca
    Galerie fotografii
    Parafia p.w. Narodzenia N.M.P.
    Studia pedagogiczne
    Edukacja regionalna
    Rozwój lokalny
    Mała Ojczyzna
    Program partnerski
    Księga gości
    Reklama
    Kontakt
    LINKI - REGION
    Gmina Otmuchów
    Powiat Nysa
    Opole
    OPortal.pl
    Opolweb.pl
    PROGNOZA POGODY
  
    DZISIAJ POLECAMY

Wydawnictwo Księży Sercanów
DEHON

Wydawnictwo Księży Sercanów

  Copyright 2005 All Rights Reserved DeGuaram
Strona główna  |  Reklama  |  Kontakt  



Wszelkie prawa zastrzeżone.
Publikowanie, przedrukowywanie, powielanie lub wykorzystanie tekstu i zdjęć
w pracy redakcyjnej bez zgody zabronione